Søg Herren din Gud af hele dit hjerte!

I Bibelen opfordres vi mange gange til at søge Gud. Allerede i 5. Mosebog 4,29 nævnes det: – Men derude skal I søge Herren din Gud; du skal finde Ham, hvis du søger Ham af hele dit hjerte og af hele din sjæl, når du er i nød, – og hvem kommer ikke i nød?

Der er mange grunde til at søge Herre. I salme 63 taler David om, at Han søger Gud – Hans sjæl tørster efter Gud, ja hans krop længes efter Gud. Midt i en Corona tid med alle de mange trængsler på grund af restriktioner og nedlukninger, kan det være mere end svært for mange at finde noget varigt og holdbart. Finde noget, der kan fri fra angst og frygt. Lindre nøden og give den dybe fred og tilfredsstillelse.

David længes efter at se Guds magt og herlighed – “for din troskab er bedre end livet.” At få inderligt fællesskab med den levende Gud er den dybeste tilfredsstillelse, som du nogensinde kan opnå. Problemet for mange er, at de langt fra er tilgængelige for Guds nærvær i deres liv. I salme 73 taler Asaf om at det er hans lykke at leve Gud nær. Hvordan kan det ske? Først og fremmest må du målrettet gå efter at gøre dig tilgængelig for Guds nærvær. Du må have beslutning om, at du vil have meget mere af Gud i dit liv. Og der vil altid være meget mere at få af Guds nærvær i dit liv. Har du virkelig oplevet store ting med Gud, så er det kun en lille brøkdel af, hvad der er muligt.

Paulus giver os et fingerpeg om, hvad der skal til: 1. Kor. 14,1 – Jag efter kærligheden. Den kærlighed, som virkelig kan forvandle dit liv formidles kun af Helligånden Rom 5,5. En glødende kærlighed til Jesus og til Faderen. En kærlighed endog til dine fjender. Men ligesom med menigheden i Efesos (Åb. 2,4) har mange troende i dag svigtet den første kærlighed til Jesus. Vores naturlige tilbøjelighed er at drive bort fra Jesus. Derfor kommer meldingen: omvend dig og gør de gerninger, du først gjorde.
Guds løfter fejler ikke noget. I Jeremias 29,13 Siger Gud gennem profetens ord: Søger I mig skal I finde mig. Når I søger mig af hele jeres hjerte, er jeg at finde, siger Herren. Foruden omvendelse og helhjertet søgen, så er det også vigtigt ydmyge sig for Gud. Kun de ydmyge finder nåde 1. Peter 5,5-6 & Jakob 4,6. Inderlig og hyppig er også en afgørende hjælp til at søge Gud, Lukas 18,1 & 7-8. Nehemias 1,4-11. Har du brug for støtte til at ydmyge dig for Gud er fasten en god medspiller. Daniel 6,11 & 9,3-19. Desuden er det meget afgørende hverdag at indtage Guds Ord og grunde på det eller meditere på det. Lytte efter hvad Gud minder dig om gennem Ordet.

Ingen af os kommer ind i Guds nærhed uden at lydigheden former vort forhold til Gud. Jeg husker en påmindelse, jeg som forholdsvis ny sognepræst fik af Gud; Den lød: “Gør som Jesus har sagt”. Det var kort, klart og let forståeligt. Erfaringen viste at når jeg fulgte dette, greb Gud ind på konkrete måder f.eks. under forbøn for mennesker.
Et stort problem for mange troende er, at synden ikke tages virkelig alvorligt. Dermed går man glip af nådens uendelige rigdomme, som man af den grund undlader at søge hos Gud.

0 svar

Skriv en kommentar

Vil du være med i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *