,

At Leve som Kristen!

At leve som kristen!

Mange troende mennesker har problemer med at leve som kristne. De oplever mange forskellige vanskeligheder i deres liv. Ofte mangler de frihed og fred i livet med Jesus. En del havner i lovtrældom, hvor troen reduceres til overholdelse af regler og bud. Mange føler sig uønskede og u-elskede. Ofte fordi de har manglet tilstrækkelig med kærlig bekræftelse fra de nærmeste i en tidlig alder. Og netop derfor har de også meget svært ved at tro, at Gud virkelig elsker dem.

Alt for mange har slet ikke den nærhed til Jesus, der behøves for at leve et frugtbart kristenliv. Det er aldrig fordi Gud holder os på afstand. Tværtimod. Gud har en dyb længsel efter inderligt fællesskab med hvert eneste lille menneske. Også dig. Han betalte den ultimative pris – Jesu dyrebare blod –  for at du kunne blive Hans elskede barn for tid og evighed.

Hvad er Guds mening med dit og mit liv som kristen? Jesus har kaldet os først fremmest til at tro på Ham, elske, tjene og lyde Ham. Kraften hertil giver Han selv ved sin Helligånd. I hebr. 3,1 står der – “I som har fået det himmelske kald”. Det er kaldet til at tage mod Guds frelse og blive arvinger til det evige liv. Kaldet til at blive Guds sønner/døtre. Et kald til at tage mod Guds grænseløse kærlighed. Det er også kaldet til at leve i efterfølgelse af Jesus. Det er kaldet til en kristen livsstil. Kaldet til at have fællesskab med Jesus i lidelser Filip. 3,10.

Der er også kald til at tjene på bestemte områder. Vil du vide, hvad det er, må du lære at høre, hvad Herren taler til dig. Mange tror ikke at Gud taler til dem, men sagen er oftest, at de aldrig har lært at høre efter. Du er kaldet til at opøve din opmærksomhed, følsomhed og tilgængelighed i forholdet til Jesus i din hverdag. Reager med det samme, når du fornemmer at Jesus minder dig om noget. Er du i tvivl. så spørg Ham. Herre er det her virkelig fra dig? Skriv evt. dine spørgsmål på papir og vent på Hans svar.

En af de virkelig farlige udviklinger på troens vej er, hvis man gør sit hjerte hårdt og ufølsomt Sl. 95,7-8. Hebr. 3,8. Hårdhed kommer meget let og næsten umærkeligt. Det sker, når Gud ikke kommer forrest i vores liv. Eller når man gør oprør mod Hans vilje. Uopgjort synd er også en alvorlig hindring. Specielt er det udtalt, når der er mennesker, man ikke vil tilgive. Uforsonlighed vil lamme den åndelige vækst og modning og vil i sidste ende kunne få katastrofale konsekvenser for ens evige salighed se Matt. 18, 35. Vi skal ikke selv finde synden i vores liv. Kun Helligånden kan overbevise os om synd. Det gør Han for at muliggøre vores frihed. Gud er trofast så Han tilgiver os vor synd, når vi bekender den for Ham 1. Joh. 1,9. Det giver Fred. Guds Fred. Djævelen derimod forsøger at give os skyldfølelse. Giv ham ikke lov til det, når du ved, at du har gjort op med Gud.

Kaldet fra Jesus hedder i Matt.6,33: søg først Guds Rige og Hans retfærdighed, så skal alt andet gives jer i tilgift. Ofte er vi som kristne meget tungnemme. Søger alt muligt andet før Gud. Læg mærke til, hvad du begynder med, når du går igang med noget. F. eks. En ny dag. En ny opgave. Et nyt menneske. Kalder du da på Jesus og taler med Ham om det, som nu skal ske? Det kunne eksempelvis også være et besøg ved tandlægen? Eller en tur i brugsen ? Eller at have bilen på værksted. Vi er mestre i at leve for os selv og vore egne planer uden at tale med Gud om de ting, vi gør. Vi handler ofte, som om der findes noget, der er Gud uvedkommende? Selv de mindste ting i vore liv interesserer Han sig for og vil hjælpe os med. Om vi ikke adlyder Herren, får vi ikke smæk over fingrene, men vi går helt sikkert glip af både velsignelsen og Freden. Jesus lover os kraft ved Helligånden til at gøre Hans vilje Hebr. 10,31. Apg. 1,8.

Jesus siger, at Han og Faderen vil komme og tage bolig hos os. Men hvordan giver vi Jesus plads i vort hjerte? Det gør vi ved elske Ham og holder fast ved Hans Ord Joh. 14,23-24. Han og Faderen vil også åbenbare sig for os Joh. 14,21. Igen her er det Helligånden, som giver os kraften til at elske og holde fast ved Jesu Ord, så vi kan modtage åbenbaring fra Gud.

Kaldet handler i høj grad om det, som Paulus nævner: – “at udruste de hellige” Ef. 4,11-13. Vi har alle brug for at blive oplært og øvet i at leve som kristne. Simpelthen vokse og modnes i vort liv med Jesus. Vækst og modning kommer aldrig af sig selv og aldrig selvfølgeligt. Mange bliver ældre uden nogensinde at blive modne i deres liv med Jesus. Vi har ikke kun brug for Jesus og Helligånden, men også for fællesskabet med andre troende. Vi har meget brug for sunde og gode vejledere. Formålet ser vi meget klart i Ef. 4,14. Både mennesker og den onde selv vil helt sikkert forsøge at bedrage os og føre os på afveje. Du har ingen sikkerhed mod forførelse i egen kløgt og formåen, men kun i inderligt livsfællesskab med Jesus og med Hans folk. Vi skal vokse og modnes til at have god forbindelse med hinanden, men især med Hovedet –  Jesus Kristus.

Guds Fred og Alt Godt

 

0 svar

Skriv en kommentar

Vil du være med i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *